Followers

Thursday, March 31, 2011

resepi blueberry cheese tart

Selamat pagi semua..uwaaa..mengantuk plak aku rasa pagi ni..huhhu..ok saja2 nak share resepi hari ni sebab hari tu ada ditanya oleh cik anis.


Jadi aku pon bagi lah untuk memenuhi hajat cik aniss kita ni..hehehe..saja2 je nak bagi lagipon aku tengah kekeringan idea nak update post baru..hahah..sebab aku taklah mcm blogger2 lain yang selalu menghudate dan N3 mereka-mereka yang baru.Dah kita layan jelah respi dibawah..zasss..




Bahan-bahan (pastri)
  • 125 g butter
  • 63 g gula halus (tapi aku pkai gula aising)
  • 250 g tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu teh esen vanila
Bahan-bahan (filling)
  • 250 cream cheese (philadephia)
  • 20 g butter
  • 60 g gula halus
  • 1 biji telur
Cara2 untuk pastri
  • Mula-mula pukulkan butter dengan gula menggunakan senduk hingga sebati.kemudiaan masukkan telur dan esen vanilla dan sebatikan.
  • Masukkan tepung yang telah diayak perlahan-lahan sambil digaul sebati sehingga tepung habis.Sedudah itu boleh lah adunan pastri tadi dimassukan kedalam acuan pastri.
  • Bakar 190' C selama 20 minit atau sehingga kekuningan.
Cara2 untuk filling
  • Potongkan cream cheese tadi kepada kecil-kecil.
  • Masukkan kan butter bersama chesse yang telah dipotong kecil2 ke dalam mix dan putar sehingga sebati.
  • kemudiaan masukkan gula dan telur.
  • sesudah pastri masak masukkan filling ke dalam pastri dan letak jem kesukaan kemudiaan bakar selama 10 ke 15 minit.
p/s: tart ni sedap,agak2 nak makan buat je tak payah beli dekat luar..untung sebenarnya boleh buat sendiri sebab lagi puas..selamat mencuba. 

No comments: