Followers

Monday, March 28, 2011

Apakah makna ucapan 'TERIMA KASIH' bagi korang


Salam semua..Erm..hari ni tiba-tiba aku nak meluahkan pendapat aku mengenai makna ucapan 'terima kasih' ni.Yelah masyarakat sekarang susah nak menyebutkan ucapan terima kasih tu, aku pon tak taulah kenapa?mungkin mulut diorang susah kot nak meluahka ucapan tu atau jenis memang tak menghargai pertolongan orang.

Aku bukan apa, bukan lah nak cakap diri aku ni bagus kan sebab aku ni pon manusia biasa ada kekurangannya tapi bagi aku ucapan terima kasih tu memang sangat bermakna bagi aku.Kadang-kadang bila orang mintak pertolongan aku ni bila dibalas dengan 'terima kasih' rasa macam sejuk je hati ni,aku rasa happy dapat tolong sebab pertolongan aku tu dihargai walaupon dengan ucapan terima kasih.Aku bukannya mengharapkan disanjung atau apa-apa aja cukuplah dengan ucapan tu.

Tapi bila kita tolong orang lain dan orang tu tak menghargai pertolongan kita apa korang rasa??mesti macam sedihkan,ye memang aku rasa sedih bila pertolongan aku ni tak dihargai kalau aku berdepan dengan orang macam tu..mungkin ada yang beranggapan aku ni kuno atau tak sporting tp tu lah hakikatnya yang aku rasa lagipon budi bahasa tu kan budaya kita..hahaha..

Sepanjang aku kerja kat sini aku ada jugak perasan orang-orang yang selalu bagi ucapan terima kasih walaupon pertolongan aku tu sedikit je dan aku memang dah terbiasa kot kalau aku mintak pertolongan orang mulut aku ni msti dengan lancarnya mengucapkan terima kasih agar aku berharap orang itu akan rasa senag hati bila aku mengucapkan perkataan tu.

p/s : mungkin post aku kali ni agak serabut atau skema kalau rasa tah apa-apa korang tak yahlah baca ye.huhu..tapi2 apa pendapat korang plak mengenai tajuk post aku kali ni..

 

2 comments:

Fizalinolie said...

1stly, akak nak ucapkan thanks singgah d blog saya. Saya setuju dgn pendapat awak. Bagi saya ucapan terima kasih sungguh bermakna. Walaupun mudah utk diucap, tapi ramai yg tidak mempraktikkannya. Itulah fenomena dlm msyrkt kita kini yang serba canggih. Mungkin kerana semakin maju, manusia pun mulai lupa akan norma-norma kehidupan...

Meteoragurlz said...

sama2..sy pon ucap thanks jenguk blog kita.2 lah makin zaman canggih dan moden adat budaya pon lama-kelamaan blh hilang di telan arus kemodenan..